OMX30 1 532 -0,8%  OMXH25 3 976 -0,3%  Bitcoin 6 520,46 0,9%  Dow 25 444 0,3%  Nas 7 107 -0,1%  EUR 10,3629 0,0%  USD 8,9893 0,0%  Olja 80,0 0,8%  Guld 1 227 -0,3% 
Publicerad 2018-06-12 10:03 av FinWire

Svenska medieinvesteringarna sjönk 7,9 procent i maj - utomhus/trafikreklam fortsatt stark

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 7,9 procent i maj. Under månaden förmedlades medieinvesteringar för drygt 1,3 miljarder kronor och den stora vinnaren var återigen utomhus/trafikreklam som ökade 12,6 procent.

- Maj 2018 hade en färre faktureringsdag jämfört med föregående år. Att medieinvesteringarna backade i maj är alltså en periodiseringseffekt. I själva verket är maj en stark månad jämfört med förra året, vilket återigen visar att vi är inne i en högkonjunktur som driver medieinvesteringarna uppåt, konstaterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Hittills i år har medieinvesteringarna ökat med 5,6 procent. För utomhus/trafikreklam summeras året så här långt till +25 procent.

Sämst under maj gick det för print och tv.

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

Lägg till instrument

pagehit