OMX30 1 550 -1,5%  OMXH25 4 177 -1,2%  Bitcoin 6 156,44 1,5%  Dow 24 581 0,5%  Nas 7 198 -0,3%  EUR 10,3300 0,0%  USD 8,8549 0,0%  Olja 75,5 2,9%  Guld 1 270 0,2% 
Publicerad 2018-06-12 10:03 av FinWire

Svenska medieinvesteringarna sjönk 7,9 procent i maj - utomhus/trafikreklam fortsatt stark

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 7,9 procent i maj. Under månaden förmedlades medieinvesteringar för drygt 1,3 miljarder kronor och den stora vinnaren var återigen utomhus/trafikreklam som ökade 12,6 procent.

- Maj 2018 hade en färre faktureringsdag jämfört med föregående år. Att medieinvesteringarna backade i maj är alltså en periodiseringseffekt. I själva verket är maj en stark månad jämfört med förra året, vilket återigen visar att vi är inne i en högkonjunktur som driver medieinvesteringarna uppåt, konstaterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Hittills i år har medieinvesteringarna ökat med 5,6 procent. För utomhus/trafikreklam summeras året så här långt till +25 procent.

Sämst under maj gick det för print och tv.

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

Lägg till instrument

pagehit