OMX30 1 579 -0,3%  OMXH25 4 209 -1,6%  Bitcoin 7 411,70 1,1%  Dow 25 058 0,0%  Nas 7 350 0,0%  EUR 10,3775 -0,1%  USD 8,8547 0,0%  Olja 73,0 0,5%  Guld 1 232 0,8% 
Publicerad 2018-02-14 12:12 av Direkt

SWEDISH MATCH: GOD POTENTIAL FÖR ONE VÄXA MER ÄN MARKNAD - VD

STOCKHOLM (Direkt) Snusserien One har god potential att växa snabbare än den svenska marknaden under 2018.

Det säger Swedish Match vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt.

One-serien finns i tre varianter och klassas av Swedish Match, tillsammans med varumärket X-range (XR), som ett eget segment (premium 2). Dessa produkter har omkring 10 kronor lägre pris per dosa, mot traditionella premiumprodukter.

"Vi ser framför oss att det nya segmentet av premiumprodukter, det så kallade premium 2-segmentet med One-serien och X-range (XR) som är det snabbast växande på svensk marknad, kommer att uppvisa tillväxt även kommande år. Det kan inom premium då komma att innebära en mixeffekt som är lite negativ", säger han med påpekande att en fortsatt tillväxt för premium 2 är något "väldigt positivt".

Om konkurrenssituationen tillåter kan prisjusteringar i andra delar av portföljen komma att ske för att kompensera för den negativa mix-effekten, resonerar han vidare.

Konkurrenssituationen är alltjämt "väldigt intensiv", påpekar han och lägger till att det varit så "under ett antal år". Lars Dahlgren märker dock av en viss förändring i kundbeteendet jämfört med för ett par år sedan.

"Fokuset på det allra lägsta priset har litegrann klingat av. Det är nu i premium 2-segmentet som vi ser den allra starkaste tillväxten", säger han.

Swedish Match kommer under 2018 att fortsätta med lanseringar av produkter i mindre upplagor, likt exempelvis General Blended by Hernö Gin och Small Batch.

"Den typen av aktiviteter kommer vi att fortsätta med och det är någonting som uppskattas av våra konsumenter", säger han med påpekade att det inte rör sig om några jättestora volymer i denna typ av produkter.

I bokslutet för 2017 skrev bolaget att förväntningen är att snusmarknaden i Skandinavien kommer fortsätta att öka samt att konkurrensen kommer att vara fortsatt intensiv.

Lars Dahlgren säger till Nyhetsbyrån Direkt att bolaget räknar med att trenden med färre rökare och fler snusare håller i sig i såväl Norge som Sverige.

Malcolm Svensson Rothmaier +46 8 5191 7918

Nyhetsbyrån Direkt

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

ytterligare nyheter

Analyser om Swedish Match AB

ytterligare analyser

Lägg till instrument

Aktier i denna artikel

pagehit