OMX30 1 623 0,7%  OMXH25 4 195 0,2%  Bitcoin 6 469,98 -0,3%  Dow 25 669 0,4%  Nas 7 378 0,0%  EUR 10,4705 -0,1%  USD 9,1639 0,0%  Olja 71,6 -0,4%  Guld 1 186 -0,3% 
Publicerad 2018-06-27 11:28 av Direkt

RAKETECH: KOMMER KLARA REGLERINGEN AV SPELSEKTORN - VD

STOCKHOLM (Direkt) Affiliate-bolaget Raketech, som är på väg till Nasdaq First North, kommer att klara av de regleringar som spelsektorn står inför, däribland den kommande regleringen av bolagets största marknad - Sverige.

Det säger Raketechs vd Michael Holmberg i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Värderingen av bolaget före kapitaltillskottet på 400 miljoner kronor ligger i intervallet 639-835 miljoner kronor.

"Vi är ett marknadsledande, innovativt tech-bolag som bygger kvalitativa online-tjänster och mobila appar med innehåll för sport- och spelintresserade. Det har vi gjort sedan 2010. Alla de stora spelbolagen är kunder hos oss, exempelvis Leo Vegas, Betson, Unibet, Svenska Spel, ATG och Bet365", framhåller Michael Holmberg.

Raketech, som uttalas "rejk-tech", tillhandahåller prestationsbaserad marknadsföring, så kallad affiliatemarknadsföring, och innehållsbaserad marknadsföring med koppling till onlinekasino och onlinesportsbetting. Raketechs verksamhet går ut på att erbjuda produkter genom vilka bolaget kan "guida och influera" sport- och spelintresserade användare till speltjänster.

Raketech hade under 2017 intäkter på 17,1 miljoner euro och gjorde en nettovinst på 5,8 miljoner euro. Företaget har omkring 100 anställda.

Varför anser du att man ska köpa aktier i Raketech?

"Vi är ett tillväxtbolag för alla som vill vara med på en resa i en snabbväxande marknad där vi med fokus på hållbarhet, reglering, produktinnovation och förvärvsstrategi tar en ledande position."

Ni skriver att ni i hög grad är beroende av er förmåga att generera internettrafik till era webbplatser. Är drivande av framgångsrika hemsidor en kärnverksamhet för er som marknadsföringsföretag?

"Det är vår kärnverksamhet att bygga egna produkter, förvalta och förädla dem samt att förvärva nya produkter. Sedan är vi starka på försäljningssidan och har avtal med alla spelbolag. Vi jobbar med 300 varumärken och ligger nära speloperatörerna. Det är därför vi finns på Malta där merparten av de europeiska spelbolagen är baserade."

image

Foto: Raketechs tjänst Bettingsidor.se med annons för Svenska Spel. Bildkälla: Raketech

En majoritet av Raketechs intäkter kommer via sökmotoroptimering. Det handlar om att tillhandahålla produkter som rankar högt på Google och andra sökmotorer.

"Det gör vi till exempel med sportbettingcommunityn betting.se", säger Michael Holmberg.

Han uppger att bolaget avser arbeta mer med Google Adwords-annonsering framöver.

"Vårt senaste förvärv Shogun Media är experter på det. Sedan har vi medieproduktbenet där Sveriges största sport-tv-tablå, tvmatchen.nu, är en produkt som är motsatsen till sök. Med de här mobila apparna är vi diversifierade och där har vi en miljonpublik och fina intäkter."

För närvarande utgör sport och spel över 95 procent av Raketechs intäkter.

"Det är det vi kommer att fokusera på i närtid. Vi har dock finansiella tjänster på den svenska marknaden som ett test i Raketech Lab. Det har vi gjort för att visa för oss själva att vår affärsmodell är gångbar inom andra typer av tjänster. Nuförtiden söker människor efter alla typer av tjänster man vill ha - restauranger, hotell, flygresor med mera."

image

Foto: Raketechs sportbettingcommunity Betting.se med annons för Stryktipset. Bildkälla: Raketech

Över 60 procent av era intäkter kommer från Sverige. Hur bedömer ni att ni kommer att påverkas av svenska regeringens förslag om spelmarknaden?

"Vi ser väldigt positivt på den svenska regleringen som har varit på väg länge. Det är därför vi har valt att Sverige ska vara vår huvudmarknad. Jag skrev själv en juridikuppsats om det svenska spelmonopolet i början av 2000-talet och sedan dess har det varit en fråga som har diskuterats. Vi kommer att stå starka i regleringen också. Hela näringskedjan kommer att dela på den 18-procentiga skatten - från speltillverkarna, till operatörerna och oss affiliate-bolag. Det kommer att gå alla tiders. Vi ser också att marknaden växer i form av att vi nu arbetar med svenska spel och ATG", säger Michael Holmberg.

"Vi har även uppköpsmöjligheter. Mindre affiliate-bolag som inte lever upp till regelverket kontaktar oss och frågar om hur vi ställer oss till att förvärva dem. Det finns en utslagningsfas."

I hur hög grad bedömer du att era nuvarande kunder kommer att klara kommande regleringar av sektorn?

"Vi bedömer att merparten av de aktörer som vi ser i dag kommer att ta en svensk licens och att man är väl förberedd för det. De stora svenska börsbolagen kommer naturligtvis att ta en licens. Även de stora brittiska spelbolagen kommer att komma till den svenska marknaden. Sverige är en av världens största spelmarknader och kommer att vara det även efter regleringen."

Ni siktar på tillväxt på 30 procent, varav organisk tillväxt på minst 10 procent och en justerad ebitda-marginal över 50 procent. Vad ska ni göra för att nå och upprätthålla det?

"Vi hade 64 procents tillväxt under 2017 så jag är komfortabel med tillväxtmålet på 30 procent, varav minst 10 procent organiskt. Även gällande målet om en justerad ebitda-marginal på över 50 procent kommer vi från högre nivåer."

Det brukar bli svårare och svårare att upprätthålla samma höga procentuella tillväxt år efter år. För hur många år gäller era finansiella mål?

"Vi guidar på kort till medellång sikt."

Vad är era största utmaningar för att nå målen?

"Jag är komfortabel med att vi har en robust affärsplan med tillväxtmål och hur vi ska nå dit. Vi kommer att försöka fortsätta knyta duktiga entreprenörer och personal till oss. Vi har mer en talangutmaning än något annat."

Er nettovinst på 5,8 miljoner euro i fjol var nästan lika hög som vinsten före skatt på 6,1 miljoner. Tror ni att er relativt låga skattesats kommer att bestå eller regleras upp?

"Det finns inget som tyder på att skattesatsen på Malta kommer att ändras. Gör den det så anpassar vi oss till det."

Räknar ni med att ha kvar huvudkontoret på Malta?

"Ja. Malta är vårt hem."

Kommer förutsättningarna vara lika bra för det framöver eller kan ni behöva lokalisera om er till andra länder, exempelvis för att hantera regleringar?

"Nej, jag ser inga regulatoriska eller politiska risker för Malta. Vi har valt att vara där för att spelbolagen finns där. Win-win-partnership är en av våra tre grundbultar. Det innebär att vi över tid måste ha transparent samarbete när vi levererar kvalitetstrafik och ta rätt betalt för de kunder vi skickar till spelbolagen för att ha en långsiktig affär. Det är spelbolagen beredda att betala för", säger Raketech-chefen.

"Om vi kommer att öppna kontor i andra länder så är vi naturligtvis hela, rena och betalar skatt där. Ju större vi blir, desto starkare ställning får vi. Jag har själv 18 års erfarenhet från operatörssidan och har med mig att det bästa sättet att förvärva kunder är via affiliate-bolag. Det är där man kan räkna på sin avkastning och betala för vad man får. Raketech står starkt i den marknaden - även i framtiden."

Ni anser att det finns stor potential för geografisk expansion eftersom bara 51 procent av marknaderna för onlinekasino och onlinesportbetting ligger i Europa. Hur avser ni expandera geografiskt? Kan det bli aktuellt med nya verksamhetsområden eller är ni nöjda med de ni fokuserar på?

"Vi har valt vår nuvarande geografiska profil utifrån att vi vill vara fullödiga i vår diversifierade produktstrategi i de länder där vi verkar. Det är för närvarande företrädesvis Norden. Vi kommer att blicka ut i Europa mot marknader där. Vi har lanserat TV-guiden mobilt och på desktop i Tyskland och Storbritannien under andra kvartalet. Vi kommer att fortsätta bygga egna produkter för nya geografier. Vi tittar även på förvärv, framförallt på de stora reglerade europeiska marknaderna. Sedan har vi haft en utveckling i USA den senaste månaden som öppnar upp för sportsbetting på den amerikanska marknaden framöver. Sportsbetting är vår passion och där har vi tillgångar i form av domäner och tekniska plattformar att bygga våra produkter på, så det är en intressant marknad för framtiden."

Avser ni gå in i USA organiskt eller via förvärv? Vilket tidsperspektiv har ni?

"Både och. I vissa av våra tjänster har vi annonsörer som inte är spelbolag. I produkten TV-matchen har vi TV-kanalerna Cmore, Viaplay och Eurosport som ger betydande intäkter. Den typen av trafiktjänst kan vi lansera i USA när vi vill - redan innan en spelreglering."

image

Foto: Raketechs tjänst tvmatchen.nu med ATG-annons. Bildkälla: Raketech

Emissionen väntas tillföra Raketech ungefär 400 miljoner kronor före emissionskostnader på cirka 35 miljoner kronor.

Av de 365 miljoner kronor ni vill ta in netto ska upp till ungefär 300 miljoner gå till att refinansiera befintlig lånefacilitet?

"Vi berättar inte exakt hur vi kommer att göra. Vi är förvärvsdrivna och kommer att arbeta vidare med förvärv. Vi har genomfört 21 förvärv genom åren och vår tillväxtstrategi bygger på tre ben: organisk tillväxt i Raketech Core, Raketech Lab där vi startar egna innovativa projekt och tillväxt via förvärv. Att ha rätt kapitalstruktur är viktigt för oss."

Hur stor ska skuldsättningen vara efter emissionen?

"Man kan förvänta sig en skuldsättningsgrad på 1,5-2,5 gånger. I dag har vi en lånefacilitet på upp till 70 miljoner euro med för närvarande 38,5 miljoner euro i lån."

Varför sjönk rörelsemarginalen från 76,9 procent 2016 till 51,4 procent 2017?

"De senaste åren har vi investerat i teknologi och infrastruktur samt en organisation som ska fungera i en börsmiljö. Därför har marginalen gått ned de senaste åren. Vi är nu fullinvesterade som bolag."

Ni skriver att ni "guidar och influerar sport- och spelintresserade till de bästa speltjänsterna". Vad innebär det? Är det bara en omskrivning av ordet reklam?

"Grundarna Erik Skarp och Johan Svensson har varit spelare i alla tider och när det kom alltfler spelbolag till internet såg de själva ett behov av hur man ska hitta rätt spelbolag. Det handlar om att guida den sport- och spelintresserade i internetvärlden. Det är så vi arbetar med våra produkter. Vi presenterar spelbolag som vi kan borga för är schyssta - annars får man inte bli partner till Raketech."

Tackar ni nej till spelbolag om ni inte anser att spelbolaget i fråga tillhör "de bästa"? Vad är det för kriterier ni har i så fall?

"Det har hänt. Vi har vår uppförandekod och vår egen spelombudsman som är med i de här diskussionerna. Vi arbetar bara med bolag som gör rätt för sig."

Ni skriver att ni "underlättar användares val av sluttjänst". Det låter som en slags jämförelse- eller informationshemsida. Hur väl stämmer den beskrivningen överens med er verksamhet?

"Vi presenterar spelbolagen för kunderna och sedan är det kunden som väljer det bolag som bäst matchar det man letar efter. Det här handlar exempelvis om vår söktjänst. Letar man efter livekasino så kommer man till en av Raketechs sidor som handlar om just livecasino där vi presenterar de bolag som är duktiga på det. Söker man på casinobonus kommer man till en sida som handlar om just det. Det handlar helt enkelt om att svara upp mot användarnas sökning och träffa rätt."

Vad gör er spelombudsman? Har det med spelberoende och liknande frågor att göra?

"Det är kopplat till transparens. Det gäller framförallt den brittiska marknaden där spelbolag som inte sköter sig riskerar att bötfällas. Verksamhet ska göras rätt och riktigt hela vägen. Vi garanterar varifrån spelarna kommer när vi skickar dem till våra spelbolag. Vi har vår egen offentliga guide om hur vi bedriver verksamhet och vad vi inte gör."

Är ni vid intäktsdelning beroende av ärliga spelbolag?

"Det finns olika intäktsmodeller. I modellen där man delar på intäkterna med spelbolaget är kommissionen oftast mellan 35 och 60 procent av intäkterna, efter avdrag för en administrationsavgift som spelbolaget tar ut. Där finns det ett mått av förtroende att spelbolagen är transparenta, sköter sig och på ett rättvisande sätt redovisar den korrekta omsättningen", svarar Michael Holmberg.

Han framhåller samtidigt att Raketech i viss mån har dataanalyssystem som följer trafiken och att bolaget har en diversifierad intäktsmodell.

Hur mycket kapital har ni tagit in genom åren?

"Vi har tagit in en del kapital längs vägen. Sedan har vi framförallt arbetat med aktien som valuta. I många av de förvärv vi har gjort genom åren har vi knutit entreprenörerna till oss. I Raketechs ägarlista finns många duktiga entreprenörer."

Hur har stämningen varit när ni har träffat investerare inför listningen på First North?

"Det har känts bra. Vi har fått ett väldigt fint mottagande. Vi har ett intressant case. Rent allmänt är marknaden lite mer reserverad än vad den har varit från ett makroperspektiv, så investerare väljer guldkornen."

Raketechs rådgivare är Danske Bank och SEB. Teckningskursen i nyemissionen uppgår till intervallet 26-34 kronor per aktie. Teckningsperioden pågår 19-27 juni för allmänheten, medan institutionella investerare har ytterligare en dag på sig. Första handelsdag beräknas bli den 29 juni.

Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

Lägg till instrument

pagehit