OMX30 1 623 0,7%  OMXH25 4 195 0,2%  Bitcoin 6 379,19 -0,3%  Dow 25 669 0,4%  Nas 7 378 0,0%  EUR 10,4697 0,0%  USD 9,1571 0,0%  Olja 71,9 0,6%  Guld 1 189 0,2% 
Publicerad 2018-03-12 17:34 av Direkt

RAILCARE: LÅG RISK FÖR ATT KAUNIS IRON HÄVER AVTAL - VD

STOCKHOLM (Direkt) Risken för att Kaunis Iron säger upp det färska transportavtalet med Railcare för att köra järnmalm från Pitkäjärvi till Narvik är liten, eftersom det nystartade gruvbolaget har alla tillstånd som krävs.

Det bedömer Daniel Öholm, vd för järnvägsbolaget, i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt på måndagen. Dessförinnan hade Railcare aviserat ett femårigt avtal om järnmalmstransport värt 360 miljoner kronor. Under de tre första månaderna efter avtalets ikraftträdande har Kaunis Iron dock rätt att säga upp avtalet på grund av "eventuella myndighetsåtgärder och motsvarande", som det heter i pressmeddelandet.

"Jag bedömer den risken som rätt liten. De har ju alla tillstånd som krävs nu", säger Daniel Öholm om risken för hävning, och uppger sig inte känna till några stundande myndighetsåtgärder eller annat som skulle kunna sätta nya käppar i hjulet för det tidigare havererade gruvprojektet: Northland Resources avbröt hösten 2014 malmbrytningen efter järnmalmsprisnedgångar och ekonomisk kris, och begärde sig självt i konkurs i december samma år.

"Inte några risker jag känner till", fortsätter Daniel Öholm om tänkbara risker som skulle kunna stjälpa projektet på nytt, och tillägger att han främst har överblick över järnvägstransporterna, inte projektets övriga delar.

Han säger att första malmlasten bedöms gå någon gång under det tredje kvartalet - mer specifik än så vill han inte vara.

Railcare var inte med förra gången - då skötte Green Cargo transporterna i ett femårigt värt 800 miljoner kronor. Det är drygt dubbelt så mycket som Railcares 360 miljoner, men avsåg tre tåg per dygn med 40 vagnar och tre lok.

Railcares åtagande är två tågomlopp per dygn, men Daniel Öholm avstår från att jämföra sitt uppdrag med Green Cargos eftersom han inte är insatt i hur villkoren såg ut då.

Railcare, där den förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd är ordförande sedan två år, aviserade för ett drygt år sedan ambitionen att byta handelsplats från Aktietorget till Stockholmsbörsens smallcaplista.

Processen har dock inte gått som på räls, och flera gånger har tidpunkten senarelagts. I bokslutskommunikén den 22 februari hette det att ett byte bedömdes kunna ske i mars, efter att det tidigare var 2017 som gällde.

"Under våren, skulle jag tro", säger Daniel Öholm på måndagen om när han nu tror att byte kan ske.

"Jag tror vi uppfyller alla krav nu", tillägger han.

Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

ytterligare nyheter

Analyser om Railcare Group AB Registered Shs

ytterligare analyser

Lägg till instrument

Aktier i denna artikel

pagehit