OMX30 1 594 -0,9%  OMXH25 4 136 -1,7%  Bitcoin 6 580,24 6,2%  Dow 25 059 -1,0%  Nas 7 333 -1,5%  EUR 10,4576 0,8%  USD 9,2195 0,8%  Olja 70,7 -2,1%  Guld 1 178 -1,1% 
Publicerad 2018-06-12 11:34 av FinWire

Pernod Ricard och Tencent i kinesiskt spritsamarbete

Sprittillverkaren Pernod Ricard har inlett ett samarbete med Tencent som går ut på att sälja sprit till kinesiska millennials, skriver Nikkei Asian Review.

Genom Tencent hoppas Pernod kunna bättre nå den unga massan i Kina och därmed starta en sprittrend.

Idag domineras alkoholmarknaden i Kina av traditionellt öl och lokala spritdrycken baijiu. Men under det senaste året har importen av sprit tagit fart i samband med att de yngre generationerna visar större intresse för västerländska smaker.

För Pernod är detta glädjande efter att man förlorat en tredjedel av marknaden sedan 2013. Detta berodde på president Xi Jinpings anti-korruptionskampanj som satte stopp för mutor i form av dyra presenter, däribland Pernod-drycker.

Men Pernod är nu återigen på tillväxtbanan och under det senaste räkenskapsåret ökade försäljningen med 19 procent i Kina. Marknaden är den största för bolaget efter USA.

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

ytterligare nyheter

Analyser om Tencent Holdings Ltd

ytterligare analyser

Lägg till instrument

Aktier i denna artikel

138,10
-1,22%
Pernod Ricard S.A.
41,15
-6,90%
Tencent Holdings Ltd
pagehit