OMX30 1 532 -0,8%  OMXH25 3 976 -0,3%  Bitcoin 6 532,34 1,1%  Dow 25 444 0,3%  Nas 7 107 -0,1%  EUR 10,3568 -0,1%  USD 8,9929 0,0%  Olja 80,0 0,8%  Guld 1 227 0,0% 
Publicerad 2018-10-12 15:36 av Direkt

PRECISE: SER FÖRSTA KUNDER INOM NYA OMRÅDEN INOM 6 MÅN - VD

STOCKHOLM (Direkt) Biometriföretaget Precise Biometrics arbetar redan med kunder enligt sin nya strategi, där bolagets algoritmlösning ska kunna användas i en bredare plattform med olika biometriska lösningar för andra segment än mobiltelefonmarknaden.

"Tanken är att inom sex månader ha de första 1-2 kunderna som har accepterat prototypen", sade Precise Biometrics relativt nye vd Stefan Persson vid en kapitalmarknadsträff på fredagen.

Stefan Persson tillträdde som vd för bolaget i augusti och har sedan dess arbetat fram den nya strategin, som presenterades på fredagen. Strategin omfattar lösningar som inte bara adresserar säkerhet, som den befintliga verksamheten främst gör, utan också "convenience", det vill säga en förbättrad och förenklad användarupplevelse.

Plattformen som utvecklas baseras på Precise algoritmlösning och ska vara ett system där kunden kan välja vilken eller vilka biometriska lösningar (som fingeravtryck, iris, ansikte) den vill ha.

I första hand kommer Precise att adressera kunder inom segmenten bank, underhållning, gaming, medicinska områden och säkerhet. Norden är den marknad man siktar in sig på i första hand, eftersom satsningen måste vara "fokuserad".

Precise Biometrics jobbar med minst en kund inom alla de nya kundsegmenten. Bolaget har pågående diskussioner kring konceptuella prototyper och när dessa accepteras av kund ska den utvecklas till en produkt till kunden.

"Från att prototyperna fungerar i kundernas betaversion tar det kanske 12-18 månader innan vi kan få några faktiska intäkter", säger Stefan Persson.

Hur snabbt de nya kundsegmenten kan växa fram och hur stora de kan bli är för tidigt att uttala sig om, menar Stefan Persson. Precise-chefen kan inte heller uttala sig om hur kostnaderna kommer att utvecklas i satsningen mot de nya områdena.

"Vi kommer att effektivisera den befintliga affären och se till att vi är närmare kund med mer utveckling på plats i Asien. Det kommer att frigöra resurser för vår nya strategi och arbetet med plattformen i Sverige", förklarar Stefan Persson.

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

ytterligare nyheter

Analyser om Precise Biometrics ABShs

ytterligare analyser

Lägg till instrument

Aktier i denna artikel

pagehit