OMX30 1 623 0,7%  OMXH25 4 195 0,2%  Bitcoin 6 546,14 -0,6%  Dow 25 669 0,4%  Nas 7 378 0,0%  EUR 10,4697 0,0%  USD 9,1571 0,0%  Olja 71,9 0,6%  Guld 1 189 0,2% 
Publicerad 2018-03-14 09:21 av Direkt

HUI-PROGNOS: DETALJHANDEL +2,5% 2018, +2,5% 2019 (NY)

(Tillägg: från stycke fyra samt i tabell)

STOCKHOLM (Direkt) Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 2,5 procent 2018 och öka med 2,5 procent 2019.

Det framgår av HUI Researchs nya konjunkturprognos.

I den senaste prognosen, i december, väntades detaljhandeln öka med 2,5 procent 2018.

HUI Research ser en fortsatt betydande kraft i konjunkturen och fundamenten för konsumtion bedöms som goda på kort sikt. BNP-tillväxten för 2018 har reviderats upp till 2,8 procent, framförallt till följd av en starkare exportutveckling än förväntat. Även om mycket ser bra ut, med en god global tillväxt, fortsatt låga räntor och en expansiv finanspolitik finns en stor osäkerhetsfaktor i form av bostadsmarknaden, som för närvarande står och väger.

"Bilden just nu är positiv men delad. De flesta konjunkturella indikatorer uppvisar fortsatt styrka, men obalanser på bostadsmarknaden i kombination med skärpta amorteringskrav medför osäkerhet både på ett övergripande plan och för vissa branscher inom detaljhandeln, såsom byggvaror, möbler och heminredning", säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i en kommentar i ett pressmeddelande.

HUI påpekar dock att det viktiga för att förstå handelns utmaningar inte är så mycket konjunkturen som de starka strukturella drivkrafter i digitaliseringens spår som nu förändrar detaljhandelslandskapet. De traditionella butiksaktörerna har tvingats intensifiera sitt arbete för att se över och justera sina affärsmodeller, i takt med att spelplanen snabbt blivit global. Inte minst står just nu den strategiskt viktiga modehandeln mitt i samma omställning som aktörer inom exempelvis bokhandeln och hemelektronikbranschen redan genomgått.

"I princip all tillväxt inom sällanköpsvaruhandeln skedde på nätet under 2017. Motsvarande andel uppgick till mindre än en fjärdedel av tillväxten under 2015. Det går snabbt nu", säger Jonas Arnberg.

Förändringstrycket inom detaljhandeln medför en ovisshet som adderar till de andra frågetecken som på sikt påverkar makroutvecklingen, bortom draghjälp från nuvarande högkonjunktur.

"Handelns utmaning ligger inte i konjunkturläget, den ligger i om man som företag lyckas digitalisera sig eller inte", säger Jonas Arnberg.

HUI prognos                         2018        dec       2019
==============================================================
Detaljhandel (löpande)               2,5        2,5        2,5
Sällanköpsvaruhandel (löpande)       2,5        2,5        2,5
Dagligvaruhandel (löpande)           3,0        3,0        2,5
Hushållens konsumtion (fast)         2,6        2,7        2,2
==============================================================

Makroredaktionen +46 8 5191 7931, http://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

Lägg till instrument

pagehit