OMX30 1 575 0,4%  OMXH25 4 160 0,4%  Bitcoin 10 478,32 -6,6%  Dow 24 798 -0,7%  Nas 6 759 -0,3%  EUR 9,9737 -0,2%  USD 8,1232 0,3%  Olja 65,1 -0,1%  Guld 1 324 -0,1% 
Publicerad 2018-02-14 15:13 av Direkt

H&M: MER RELEVANTA BUTIKER SKA LYFTA FSG-TILLVÄXT - UTV-CHEF

STOCKHOLM (Direkt) Försäljningstillväxten i H&M:s fysiska butiker ska ta fart genom mer inspirerande, mer relevanta och mer enkla butiksupplevelser.

Det sade Daniel Claesson, affärsutvecklingschef för varumärket H&M, till Nyhetsbyrån Direkt på H&M:s kapitalmarknadsdag på onsdagen.

"Kundupplevelsen ska bli mer inspirerande, mer relevant och mer enkel för kunden", sammanfattade han svaret på nyckelfrågeställningen om hur den jämförbara försäljningen i de fysiska H&M-butikerna ska vända upp igen, efter den senaste tidens negativa utveckling.

Kan du ge något konkret exempel på ökad relevans i kundupplevelsen, och vad har ni fallerat i?

H&M har flera gånger talat om "misstag" som har begåtts under det andra halvåret 2017, misstag som har identifierats och som ska rättas till. Daniel Claesson talar, liksom vd Karl-Johan Persson har gjort före honom, om "obalans i sortimentet", som inte har tilltalat målgruppen.

Vad betyder obalans i sortimentet? Fel färger?

"Jag vill inte gå in djupare på det."

Varför ska man tro på att ni ska lyckas rätta till misstagen?

"Det som gör mig trygg i att vi kommer att kunna rätta till det är hur bolaget är uppbyggt, med väldigt många små team som tar ett stort ansvar. Vi är en väldigt stark lärande organisation, och vi har varit i den här situationen tidigare."

Vad är grundorsaken till att ni begår den här sortens misstag, trots era 70 år i branschen.

"Bra fråga. Tittar man historiskt händer den typen av misstag lite då och då i många bolag."

Daniel Claesson vill inte försöka estimera hur stor del av H&M:s försäljningsminskning i jämförbara butiker som beror på egna misstag och hur mycket som beror på strukturella faktorer, så som ökande onlinehandel på bekostnad av fysiska butiker.

Han säger dock att H&M i hög utsträckning har framtiden i egna händer vad gäller den under kapitalmarknadsdagen torgförda bedömningen att de fysiska butikerna åter kan börja visa jämförbar positiv försäljningstillväxt under 2019, och detta ska kunna ske även om nuvarande takt i migrationen av klädköpen till online från fysiska butiker fortsätter.

"Vi tror att vi har mycket i våra egna händer, om vi lyckas lösa problemen från det senaste halvåret, och om vi uppgraderar kundupplevelsen."

Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

ytterligare nyheter

Analyser om Hennes & Mauritz AB (H & M, H&M)

Feb, 15 2018 Hennes & Mauritz AB (H & M, H&M) Underweight JP Morgan Chase & Co.
Feb, 15 2018 Hennes & Mauritz AB (H & M, H&M) Sell Barclays Capital
Jan, 17 2018 Hennes & Mauritz AB (H & M, H&M) Sell Société Générale Group S.A. (SG)
Dec, 01 2017 Hennes & Mauritz AB (H & M, H&M) Neutral Goldman Sachs Group Inc.
Jun, 01 2017 Hennes & Mauritz AB (H & M, H&M) Underweight JP Morgan Chase & Co.
ytterligare analyser

Lägg till instrument

Aktier i denna artikel

pagehit