OMX30 1 622 0,2%  OMXH25 4 296 0,1%  Bitcoin 8 348,66 1,3%  Dow 24 715 0,0%  Nas 6 866 -0,5%  EUR 10,3023 0,0%  USD 8,7531 0,0%  Olja 78,7 -1,1%  Guld 1 330 3,3% 
Publicerad 2018-05-17 08:29 av FinWire

Den svenska e-handeln ökade med 17 procent under första kvartalet enligt Postnord

Den svenska e-handeln ökade med 17 procent under det första kvartalet 2018, jämfört med samma period året innan. Det uppger Postnord i sin senaste e-barometer.

För helåret är prognosen sedan tidigare att tillväxten ska vara på 15 procent. Därmed var första kvartalet något över förväntan men i linje med helårsprognosen, uppges det.

På segmentsnivå var det livsmedel och sport och fritid som ökade mest med 30 respektive 26 procent.

Tillväxten inom livsmedel kopplas till att den branschen tidigare varit eftersatt vad gäller näthandel, men nu börjat ta fart, uppger Postnod.

Under 2017 var omsättningen inom hela livsmedelsbranschen cirka 300 miljoner kronor, men bara två procent av köpen skedde via nätet.

På produktnivå var de mest e-handlade varorna under året kläder och skor med 36 procent, följt av skönhet och hälsoprodukter med 31 procent.

Av pressmeddelandet framgår det även att två av tre svenska konsumenter angav under första kvartalet att de handlade på nätet under en genomsnittlig månad.

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

Lägg till instrument

pagehit