OMX30 1 499 0,7%  OMXH25 3 939 0,6%  Bitcoin 5 619,49 -1,0%  Dow 25 345 0,2%  Nas 6 843 -0,7%  EUR 10,2796 0,1%  USD 9,0045 -0,7%  Olja 66,8 0,2%  Guld 1 222 0,7% 
Publicerad 2018-07-13 11:18 av Direkt

CLOETTA: LÅGSOCKERPRODUKTER NÅR ÄVEN HELT NYA KUNDER - VD

STOCKHOLM (Direkt) Konfektyr- och snacksbolaget Cloettas erfarenheter från Nederländerna gör att bolaget inför höstens lansering av lågsockerprodukter i Norden räknar med att nå både helt nya konsumenter och även befintliga konsumenter av bolagets produkter.

Det uppgav Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting vid rapportpresentationen på en analytikerfråga om huruvida bolaget räknar med att bara sälja de nya lågsockerprodukterna till befintliga kunder som byter, eller om även helt nya kunder kan nås.

"I Nederländerna har vi sett både nya kunder och kunder som byter", sade Henri de Sauvage-Nolting och nämnde siffran 50/50.

"Därför är det intressant", framhöll han.

Cloettas försäljning i Norge tyngdes i kvartalet av den införda sockerskatten. Debatten kring sockrets hälsovådliga effekter har fått bolagets kunder att inte vilja marknadsföra godis i lika hög grad som innan.

"Det är viktigt att vi har den här typen av erbjudanden (lågsockererbjudanden) i vår portfölj", betonade Cloetta-chefen.

När det gäller marknadsföring har Cloetta i år flyttat en del marknadsföringsutgifter från det andra kvartalet till det tredje kvartalet. I linje med vad bolaget har sagt tidigare förväntas marknadsföringsutgifterna för helåret öka något.

Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

ytterligare nyheter

Analyser om Cloetta AB (B)

ytterligare analyser

Lägg till instrument

Aktier i denna artikel

24,92
-1,11%
Cloetta AB (B)
pagehit