OMX30 1 468 -1,0%  OMXH25 3 871 -0,7%  Bitcoin 4 462,74 -7,9%  Dow 25 017 -1,6%  Nas 6 643 -3,3%  EUR 10,3101 0,0%  USD 8,9898 -0,1%  Olja 66,3 -1,0%  Guld 1 226 -0,7% 
Publicerad 2018-11-07 07:53 av Direkt

CATENA MEDIA: UPPSIDAN ÄR ÖVER 200% UNDER TVÅ ÅR - BODENHOLM

STOCKHOLM (Direkt) Förbättringar i bolagets redovisning, kursfallet i slutet av sommaren, omregleringarna i Europa och så förstås potentialen på den amerikanska marknaden - det är skälen till varför hedgefonden Bodenholm valt att kliva in i Catena Media.

"Varken Kambi eller Catena Media är riskfria investeringar, men vi tror vi är kompenserade för det då vi kan se en kursmässig uppsida på över 200 procent. Det är inte så ofta det händer och det är givetvis på grund av att den amerikanska marknaden för båda bolagen öppnat upp och båda bolagen faktiskt verkar ha bättre marknadspositioner där än de har i Europa. Men det kommer att ta två år. Inte sex månader, inte tre månader - utan två år", säger Bodenholms förvaltare Per Johansson till Nyhetsbyrån Direkt.

Per Johannson är noga med att betona att investeringen i Catena Media inte är gjord på bekostnad av Kambi, Bodenholms största svenska innehav sedan tidigare. Snarare är det kunskaperna om spelbolagsunderleverantören Kambis utveckling som lett fram till den investering som blev känd på tisdagen.

"I vårt arbete med Kambi, där vi sett utvecklingen på den amerikanska marknaden, har vi blivit ännu mer positiva de två, tre senaste månaderna. Det är tydligt att affiliatebolagen har en stor roll att spela när den här marknaden nu börjar lyfta och Catena har en jättestark position i USA", säger Per Johansson som i ett löst kalkylresonemang måttar in Catenas värderingsmultipel kring 15 gånger den generellt prognostiserade vinsten 2019.

"Men då har ju inte USA slagit igenom i estimaten än. Det har ju inte satt igång på riktigt där än", fortsätter han.

På tisdagen blev det känt att Bodenholm köpt drygt 1,8 miljoner aktier, eller 3,3 procent av bolaget, i Catena Media under oktober.

Hedgefonden hade spetsat in sig på spelarinslussningsbolaget redan tidigare, men när aktien nådde 140-150 kronor i våras trodde Per Johansson att tåget hade gått. Sedan kom ett kostnadstyngt kvartal för Catena Media och lite senare sålde den tidigare största ägaren Optimizer Invest och därefter grundaren Erik Bergman stora poster. Marknaden blev nervös och aktien tappade.

"Vi plockade även upp signaler om att Catena Media skulle göra redovisningen mycket mer ren. Det är ett minimikrav för oss om vi ska investera - att redovisningen är transparent", säger Per Johansson apropå att Catena Media från och med tisdagens rapport börjat redovisa den faktiska organiska intäktstillväxten.

Men blev inte ni avskräckta när storägarna sålde plötsligt, bryr ni er inte om sådant?

"Jo, och då var vi tvungna att göra ett ännu bättre jobb och läsa in oss ännu mer. Och aktien gick ner samtidigt som vår syn på verksamheten förbättrades", säger Per Johansson.

Bodenholm tror även att Catena Medias position i Europa kommer att stärkas i och med att bettingbranschen kommer att präglas av omregleringar de kommande åren och att de europeiska operatörerna då i högre grad kommer att fokusera på att ha en verksamhet som är förenlig med de nya reglerna och lagarna, inklusive affiliateverksamhet.

Efter intervjun gjordes kom ny statistik som visade att Bodenholm minskat i Kambi under oktober. Minskningen på 579.000 aktier under månaden gör att ägarandelen gått från 13,8 till 11,8 procent i detta bolag. Bodenholm har samtidigt ökat något i dagligvaruföretaget ICA.

Martin Hävner +46 8 5191 7919

Nyhetsbyrån Direkt

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

ytterligare nyheter

Analyser om Catena Media Plc

ytterligare analyser

Lägg till instrument

Aktier i denna artikel

105,20
-2,95%
Catena Media Plc
pagehit