OMX30 1 594 -1,0%  OMXH25 3 904 0,1%  OMXC20 1 005 -1,2%  Dow 24 652 0,6%  Nas 6 466 1,2%  EUR 9,9951 0,0%  USD 8,4955 -0,2%  Olja 63,6 0,6%  Guld 1 256 0,9% 
Publicerad 2017-09-25 15:40 av FinWire

Amazon vill sälja Kindle i Kina - via konkurrenten Alibaba

Amazon verkar ha gett upp förhoppningarna om en dominerande ställning i Kina, enligt Recode.

Bakgrunden är den amerikanska e-handelsjättens senaste drag om att marknadsföra sin läsplatta Kindle på rivalen Alibabas handelssidor.

Det som Amazon kallar för ”supervarumärkesdagen”, är något som bolaget aldrig hade gjort med en stor konkurrent på viktiga marknader i USA och Indien, skriver tekniksajten.

Att Amazon förstått att racet var över i Kina kunde skönjas redan under 2015 när bolaget öppnade en egen butik på Alibaba-ägda handelsplatsen Tmall.

Året efter gav Amazons vd Jeff Bezos under Code-konferensen vad som kunde uppfattas som en förklaring till misslyckandet i Kina.

”Vi försökte med att huvudsakligen rulla ut det som hade fungerat för oss i Japan, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Italien, USA och så vidare, men det behövde mer lokalanpassning”, sade han.

I Kina fortsätter Alibaba och JD.com att vara de dominerande aktörerna. Amazon har på senare tid flyttat fokus till Indien med planer på att investera minst fem miljarder dollar för att kunna konkurrera ut de inhemska rivalerna Flipkart och Snapdeal.

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

ytterligare nyheter

Analyser om Amazon

Dec, 01 2017 Amazon JMP Securities LLC
Dec, 01 2017 Amazon Outperform Wells Fargo & Co
Dec, 01 2017 Amazon Outperform Oppenheimer & Co. Inc.
Dec, 01 2017 Amazon Buy UBS AG
Dec, 01 2017 Amazon Goldman Sachs Group Inc.
ytterligare analyser

Lägg till instrument

Aktier i denna artikel

173,40
1,05%
Alibaba
1 177,75
0,27%
Amazon
pagehit