OMX30 1 613 -0,3%  OMXH25 3 941 -0,3%  OMXC20 1 001 -0,4%  Dow 23 526 -0,3%  Nas 6 386 0,1%  EUR 9,8284 0,0%  USD 8,2943 0,0%  Olja 63,5 0,1%  Guld 1 292 0,3% 
Publicerad 2017-11-14 11:18 av FinWire

Aldi och Lidl vinner allt större delar av marknaden i Storbritannien

De tyska lågprisaktörerna Aldi och Lidl fortsätter knipa marknadsandelar i Storbritannien.

För de senaste tolv veckorna som avslutades den 5 november ökade Aldi sin andel till 6,7 procent från 6,1 procent för samma period året innan. Motsvarande siffra för Lidl var 5,1 procent (4,6), enligt analysföretaget Kantar.

Vad gäller tillväxten så var den på 13 procent för Aldi under perioden. Lidl var också upp dubbelsiffrigt och ökade med 15 procent.

De traditionella brittiska dagligvarukedjorna ökade samtliga sin försäljning, men i betydligt mindre omfattning. Detta har inneburit tappade marknadsandelar för samtliga av dem.

Tesco har nu 28 procent av marknaden (28,2), Sainsbury 16,2 procent (16,3), Asda 15,3 procent (15,5) och Morrison 10,4 procent (10,5).

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

ytterligare nyheter

Analyser om Tesco plc

ytterligare analyser

Lägg till instrument

Aktier i denna artikel

2,29
-0,69%
J. Sainsbury plc
1,94
-0,18%
Tesco plc
pagehit