OMX30 1 668 1,3%  OMXH25 4 091 0,9%  OMXC20 1 041 0,2%  Dow 23 329 0,7%  Nas 6 109 0,3%  EUR 9,6227 0,0%  USD 8,1746 0,0%  Olja 57,9 -0,1%  Guld 1 276 -0,4% 
STUDIE Publicerad 2015-12-06 13:56 av vafinans.se

Hur maximerar man företagets kapitalmarknadsdag?


Bildkälla: Stocksnap

Regi genomför varje år IR Nordic Markets, nordens största perceptionsstudie för sell side-analytiker. Ett av studiens fokusområden ifjol var kapitalmarknadsdagen (CMD). Är den nödvändig? Måste den ske årligen? Hur ofta är en bra frekvens? Var ska man förlägga sin CMD geografiskt och när på året? Vad förväntas? Vad är best practice?

Utifrån 1500 utvärderingar från sell side-analytiker och kommentarer från ett stort antal investerare kan vi tydligt se hur bolagen bör planera och genomföra den strategiskt värdefulla aktivitet som en CMD är, och att det finns massor att vinna på att göra rätt. Här är de viktigaste insikterna från var studie:

Varför en CMD?
Först och främst, behövs verkligen en CMD? För att få reda på det behövde vi förstå vilka huvudområden som är viktigast för en CMD. Vi sammanställde och analyserade öppna kommentarer för 160 nordiska bolag vilket resulterade i två huvudområden:

 1.    Förståelse för bolaget
Överst på listan är en ökad förståelse för bolagets verksamhet, och på en djupare nivå. Respondenterna ville t.ex. veta mer om bolagets marknad och marknadssituation. Det kunde gälla makro-ekonomiska faktorer, konkurrens, prispress, positionering eller att helt enkelt förstå den dagliga verksamheten på ett djupare plan. Att kunna lyssna på divisionschefer, R&D-chefer etc. var mycket uppskattat, speciellt som de ofta var entusiastiska över sin del av verksamheten. Men eftersom dessa personer normalt inte är "licensed to speak" är förberedelse och coachning nyckelfaktorer. För att säkerställa att förväntningarna på bolagets CMD infrias är det också en god idé att ta reda på vad folk vill se på agendan (vilket också identifierar möjliga frågeområden att förbereda Top Management inför).

2.    Träffa Top Management
För många sell side-analytiker är CMD den enda gång på året de kan träffa Top Management och få one-on-ones. Generellt har tillgängligheten till Top Management stadigt minskat under de senaste fem åren och det ser inte ut som om den trenden kommer att vända.

Med tanke på detta är det viktigt att bolaget tänker på att det intryck Top Management gör på CMD kommer att ha en påverkan på analytikernas bedömningar under lång tid framåt. Detta är i sig ett gott skäl för en CMD. Den här insikten styrks ytterligare av vår data som tydligt visar att de bolag som får ett högt betyg på sin CMD också får höga betyg på förtroendet för Top Management.

När och var?
Så, om det finns skäl nog för en CMD, hur ofta ska den hållas? Resultatet av flera studier under 2014 visade att låg frekvens var den största anledningen till låga betyg, därefter innehållet. I kommentarer såg vi även att en årlig CMD inte är helt nödvändig, även 18 månader är en bra frekvens. Men med 2-3 år eller mer mellan varje CMD går betygen ner vilket också syntes i både kommentarer och den totala bolagsutvärderingen.

Men har det skett saker i verksamheten, nya strategier, förvärv, avyttringar, förändringar i Top Management eller andra större händelser, bra eller dåliga, är det klokt att hålla en CMD och forma agendan runt dessa ämnen.

Då är vi framme vid val av plats. CMD:n bör vara inom rimligt reseavstånd men behövs en längre resa måste detta vägas upp av innehåll och nytta för deltagarna. Som en analytiker uttrycker det: De hade sin CMD i New York. Det var en 3-timmars CMD  + sociala aktiviteter. För kostsamt i tid och med lite värde och nyheter.

Att kombinera en CMD med site visit är mycket uppskattat och ger djupare förståelse för verksamheten samtidigt med en möjlighet att interagera med platschefer och få en "känsla för bolagskulturen".  Att förlägga en CMD till en viss geografisk plats blir också ett "statement" i sig och kan innebära att bolaget gör sig mer tillgängliga för sell- och buy side på just den marknaden.

Egentligen handlar det om bolagets Equity Story
Det stora fokusområdet i IR Nordic Markets 2014 var informationsrabatt, alltså om det fanns en "rabatt" på aktien på grund av saknad eller otydlig information. Det visade sig att 25 procent av bolagen de nordiska börserna hade en informationsrabatt och vi kunde se en stark korrelation till bolagens Equity Story. När vi tittade närmare på korrelationen mellan CMD och Equity Story var det tydligt att analytiker som var nöjda med bolagets CMD gav ett mycket högre betyg på bolagets Equity Story. Bolag med låga betyg på CMD eller som inte haft någon CMD fick väsentligt lägre betyg på sin Equity Story.

Som en röd tråd genom alla kommentarer syns vikten och behovet av en djupare förståelse för bolaget liksom att förstå value drivers, kassaflöden, marknadspositionering, sektor- och marknadskonkurrens. Lägg till tillgänglighet och förtroende för Top Management, finansiell rapportering och man har en Equity Story.  Så vad en CMD faktiskt kokar ner till är att leva och andas sin Equity Story där och då.

Summering & Best practice
I tillägg till allt ovan kan vi generellt se att de bolag som håller frekventa CMDs och adresserar ämnen som är överst på listan hos analytiker får höga betyg. För bolag som mest "checkar av" sin CMD på listan är kommentarerna väldigt negativa. Och i ärlighetens namn är förmodligen en sådan CMD ett rent slöseri med pengar, tid och resurser för bolaget.

Bolag som får höga betyg har ofta teman som ger deras CMD fokus och en aktuell inramning runt verksamheten. Nyheter skickas ut i förväg så att deltagarna inte behöver ägna bolagets CMD åt att bevaka marknadens reaktioner. Deltagarna kan då också vara förberedda med relevanta frågor som öppet och tydligt besvaras av ett förberett Top Management.

Dessutom, att anpassa längden på sin CMD för att passa agendan är mycket bättre än att göra en agenda som fyller dagen. Och viktigast av allt: Planera in god tillgänglighet till Top Management. Det kan vara den bästa investering (i Top Managements tid) bolaget gör på hela året.

 

En kort checklist:

  • Förståelse för bolaget: Hur relaterar utvecklingen till strategin
  • Tillgänglighet till Top management: För många deltagare blir det deras intryck för hela året.
  • Nyheterna i förväg - Besvara frågorna på CMD. Deltagarna får inte ha fler frågor efter än innan.
  • Fokusera på specifika områden/aktuell utveckling
  • Anpassa längden. Om 4 timmar räcker… så behövs bara 4 timmar.
  • Stäm av: Kommer vår CMD att förtydliga, förstärka och verifiera vår Equity Story?
  • Följ upp. Lämna inte kvar värdefulla insikter, de kommer att förbättra er nästa CMD.

Skrivet av: Johan Chasseur

OM SKRIBENTEN
Johan Chasseur är Director of Business på Regi Research & Strategi i Stockholm. Sedan 1997 genomför Regi årligen IR Nordic Markets, den största perceptionstudien mot sell side analytiker i Norden. Studien utvärderar ca 160 Nordiska börsbolag.

Årets upplaga av IR Nordic Markets äger rum i Stockholm den 10:e december. Läs mer om eventet på www.ir-nordicmarkets.se

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

Lägg till instrument

pagehit