OMX30 1 601 0,3%  OMXH25 3 946 -0,3%  OMXC20 1 025 0,1%  Dow 22 350 0,0%  Nas 5 932 0,0%  EUR 9,5395 0,2%  USD 7,9822 0,0%  Olja 56,9 0,8%  Guld 1 297 0,9% 
Publicerad 2017-09-15 13:26 av Direkt

AUTOLIV: MÅNGA FRÅGETECKEN KRING UPPDELNING - DEUTSCHE BANK

STOCKHOLM (Direkt) Kursreaktionen på Autolivs beslut att överväga uppdelning blev översvallande, och bankkommentarerna är överlag positiva dagen efter kapitalmarknadsdagen i Frankfurt, med både rekommendations- och riktkurshöjningar.

Enligt Deutsche Bank (rekommendation: behåll, riktkurs 120 dollar, motsvarande 956 kronor) finns dock flera frågetecken kring beslutet.

För det första är Autolivs marknadsposition inom aktiv säkerhet/självkörande bilar/artificiell intelligens oklar, enligt banken. Detta är viktigt eftersom "aktiv säkerhet" kommer att utgöra mer än hälften av den estimerade marknadsstorleken för det som ska knoppas av, "Electronics" eller säkerhetselektronik, 2025: över 40 miljarder dollar (43 miljarder dollar enligt Deutsche Banks kommentar).

Banken lyfter här fram att Autoliv hittills har missat sina mål från 2015 för både tillväxt och lönsamhet inom Electronics, "medan många andra har överträffat dem". Torsdagens sänkning av marginalmålet för Electronics från 8-9 till 0-5 procent betecknas som "mycket talande".

Vidare ifrågasätter Deutsche Bank att Autolivs ordrar inom aktiv säkerhet hittills, från främst Volvo, Mercedes och Geely, verkligen härstammar från "objektiva analyser av konkurrensen". Det kan lika gärna handla om kunder som vill ha flera leverantörer att välja bland: Mercedes aviserade exempelvis nyligen att Bosch kommer att utveckla system för självkörande bilar åt dem.

Autoliv har, skriver Deutsche Bank, konkurrensnackdelar gentemot exempelvis Conti och Delphi, som har ett mycket bredare erbjudande inom säkerhetselektronik och it-arkitektur och kan leverera "betydande datorkraft, datanätverk, kunskap inom artificiell intelligens och kostnadseffektivitet.

Både Delphi och Conti bedöms ha storleksmässiga försprång gentemot Autoliv, och helt enkelt omsätta mycket mer inom nischen: "medan Autoliv tror att de erövrar mark tror vi att de tar färre ordrar än konkurrenterna", heter det.

Vad gäller den kvarvarande verksamheten, "passiv säkerhet" (säkerhetsbälten, krockkuddar, rattar), tror Deutsche Bank att denna kan vara föremål för kräftgång och ihopsäckning på lite sikt, även om detta har fördröjts och skymts av Takatas krasch.

"Det är talande att passiva säkerhetsprodukter som krockkuddar nu upplever betydande prisdeflation på 3-5 procent per år trots Takatas tillbakagång. Autolivs rörelseresultat, som huvudsakligen kommer från passiv säkerhet, har varit i stort sett oförändrad mellan 2010 och 2017 trots stark cyklisk återhämtning och Takatas tillbakagång", skriver Deutsche Bank och tror att Autolivs egna prognoser om en marginalhöjning till 13 procent 2020 kommer att åtföljas av nedgång och därför värderas lågt på börsen.

"Med andra ord behöver Autoliv en framgångsrik aktiv säkerhetsverksamhet för att driva nästa tillväxtfas. Att knoppa av eller sälja denna verksamhet kanske därför inte är i bolagets intresse", heter det.

Deutsche Bank höjer trots allt sin riktkurs från 101 till 120 dollar (motsvarande från 805 till 956). Värderingen görs baserat på att Autoliv når de mål som sattes upp på torsdagen, något banken en aning motvilligt tar med i sin kalkyl mot bakgrund av att bolaget gått dåligt de senaste åren, med en bara sidledes intjäning trots klart stigande omsättning.

Autoliv-aktien steg drygt 11 procent till 1.007 kronor på torsdagen och var vid lunchtid på fredagen upp ytterligare ett par kronor.

Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tips (SPONSRAT):
Jämför nätmäklare - Här handlar du aktier billigast

Vad tycker du?

ytterligare nyheter

Analyser om Autoliv Inc.

ytterligare analyser

Lägg till instrument

Aktier i denna artikel

pagehit